آجر نما چیست و مشخصات فنی آن

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه

آجر نما

یکی از انواع آجرها، آجر نما است که برای ایجاد نمای زیبا در ساختمان‌ها و خانه‌ها به کار می‌رود. امروزه با ورود پیشرفت صنعت ساختمان، آجرها کمتر در اسکلت سازه‌ها به کار می‌روند، اما همچنان در نمای ساختمان و بدنه به کار می‌روند. آجر نما علاوه بر اینکه باید از استانداردها لازم برخوردار باشد، لازم است که در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب مقاوم باشد و به‌ آسانی آسیب نبیند.

آجر نسوز نما دارای تنوع بالایی در رنگ، سایز و طرح می باشد و بسیاری از طراحان خلاق، در زمان اجرای نماهای آجرنسوز، از آن ها به صورت تصادفی استفاده می کنند، که علاوه بر زیبایی و شکیل بودن در نماها، تفاوت در سبک، طرح و رنگ، در تک تک آجرهای نسوز به کار رفته را به نمایش می گذارند. آجرهای نسوز به دلیل مقاومت بالا، جذب آب مناسب و همچنین گیرایی بالا در تماس با ملات، از مزایای متفاوتی نسبت به دیگر مصالح در مراحل نصب و اجرا برخوردار می باشد.

جالب است که بدانید در زمان اجرای نماهای ساختمانی با استفاده از آجر نسوزنما، به هنرنمایی و دقت بیشتری نیاز است، و همین امر سبب جذابیت و برتری نمای آجر نسوز شده است.

مزیت های استفاده از آجر نما نسوز

آجر نما نسوز به دلیل مزیت هایی که دارد مورد توجه بوده و بازار خرید و فروش بالایی را از آن خود کرده است. مقاومت بالا به دماهای بسیار بالا تا 1200 درجه سانتی گراد از ویژگی های مطلوب و مهم این آجر نما هاست. همین ویژگی سبب کاربرد گسترده ی این آجر در صنعت و ساختمان شده است.

اگر دقت کرده باشید بسیاری از آجرها در اثر تماس با هوای مرطوب و نم دچار سفیدک و شوره می شوند، این موضوع سبب می شود تا نمای ساختمان ها زیبایی و جذابیت خود را از دست بدهد، در حالی که استفاده از آجرنما نسوز این معضل را به وجود نمی اورد و اجری ضد شوره و ضد سفیدک می باشد.

آجر نسوز نما در مقایسه با آجر نما سوز ضخامت کمتری داشته و تنوع رنگ، سایز و طرح بیشتری دارد.
آجر نسوز نما در برابر عوامل محیطی، ضربات فیزیکی و عوامل شیمیایی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و همچنین باعث عایق شدن ساختمان در برابر سرما و گرما می شود.

آجرنما نسوز در برابر سایش و فرسایش مقاوم بوده و سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست دارد.

در مناطقی مانند شمال ایران که در اثر رطوبت زیاد ممکن است نمای ساختمان ها جلبک بزند،آجر نسوز بهترین گزینه می باشد، چرا که در برابر رشد جلبک ها و میکروارگانیسم ها مقاوم بوده و شرایط را برای رشد و تکثیر ان ها فراهم نمی کند.

آجر نسوز نما ثبوت رنگ بالایی داشته و در اثر عوامل محیطی مختلف چون تابش خورشید، رطوبت و دمای بالا و یا پایین رنگ خود را حفظ می کند.

گران بودن آجر نسوز نما نسبت به سایر آجر نماها، نصب سخت تر آن و مهارت بیشتر برای نصب آن از محدودیت های اجرایی آجر نسوز می باشد. اما با توجه به مزیت های زیادی که دارد این معایب به چشم نمی آیند.

استفاده از آجر نسوز در نمای ساختمان

آجرنما سوز به صورت سنتی در کوره های مختلف اجرپزی در شهرهای مختلف ایران مانند یزد و اصفهان تولید شده و مورد عرضه قرار می گیرد. این آجرها در طرح های مختلف برای کف، پله، دیوار، حوض تولید شده و طرح های آن می تواند به صورت آجرهای مدرن، اجرهای سه سانتی، آجرهای قزاقی یا اجرهای بناهای سنتی و قدیمی باشد.

این آجرها در ابعاد گوناگون و در رنگ های زرد، نارنجی و قرمز موجود بوده و با کیفیت بالا و قیمت بروز عرضه می گردند. و مناسب ساختمان های مسکونی و تجاری بوده و برای کوره ها مناسب نمی باشد.

علاوه بر مقاوت حرارتی، مقاومت فشاری، کیفیت پایدار، ماندگاری و انعطاف پذیری در برابر شرایط مختلف اقلیمی، از جمله عواملی هستند که کاربرد آجر نسوز را در نمای ساختمان ها سبب شده اند. در صورت استفاده از آجر‌های نسوز با فرمولاسیون استاندارد، می‌توان اطمینان داشت، نمای ساختمان چندین سال جذاب و همانند روز اول باقی می‌ماند‌. رعایت استانداردهای ثبات رنگ و ضد شوره بودن آجر نسوز در زمان تولید آن، کیفیت لازم را در دراز مدت تضمین می‌کند، و بعد از گذشت چند سال از زمان نصب، تغییر رنگ یا تغییر شکل، جلبک یا شوره در سطح آن مشاهده نخواهد شد. نماسازی در ساختمان یک بحث هویتی و فرهنگی است.

چگونگی تشخیص آجر نسوز

آجرنسوز از روی ظاهر به سادگی قابل تشخیص می باشد، به نحوی که سطح آجرهای نسوز نسبت به سایر آجر ها زبرتر، زمخت تر و بدون خاک اضافه می باشد. همچنین شکل و ظاهر اجر نسوز دارای دانه های ریز رنگی می باشد. توجه داشته باشید که زمانی که شما از آجرهای نسوز دارای استاندارد بهره مند شوید، نمای ساختمان شما سال ها ماندگار مانده و هیچ گونه پوسیدگی و خورندگی در آن ایجاد نمی شود و به مرور زمان رنگ خود را از دست نمی دهد، شوره نمی زنند و سطح آن خوردگی پیدا نمی کند.

کوره هایی که از آن ها برای پخت انواع آجرهای نسوز استفاده می شود، به صورت تونلی و شاتلی می باشند. در کوره های تونلی، حرارت به صورت یکنواخت پخش نمی شود و نتیجه ی آن تولید اجرهای متفاوت و تصادفی می شود. گاهی نیز به دلیل حرارت بیش از حد در بخش های مختلف کوره، آجرهای آن قسمت باعث تاب دار شدن آجر گردیده و سایز آجر از حد استاندارد خارج شده و اکثر مواقع کوچک‌تر از حد معمول می شود.
در صورتی که تولید آجر به صورت تونلی باشد، حرارت در تمام بخش های مختلف آن یکسان است، و در نتیجه تمام رنگ ها در یک طیف بوده و هیچ گونه تغییر در سایز آن ها مشاهده نخواهد شد. آجرهای نسوز که در کوره های تونلی پخته میشوند، دارای استحکام بالاتر و استاندارهای آلایندگی مطابق با محیط زیست بیشتری، نسبت به اجرهای نسوز پخته شده در کوره های تونلی دارند.

آجر نسوز نما از انواع کاربردی آجرنما

آجر نسوز نما نسل جدیدی از آجرنمای ساختمان می باشد که به دلیل مزیت هایی که دارد وهمچنین به دلیل تنوعی که در رنگ و طرح دارد مورد استقبال واقع شده است.

آجر نسوز نما ساختاری معدنی داشته و از عناصر و کانی های مقاوم به دما تشکیل شده است. اصطلاح نسوز به این علت برای این آجرنما ها به کار برده می شود، که این آجرها در برابر آتش مقاومت نشان داده و ساختمان آن ها از هم فرو نمی پاشد. به اصطلاح عامیانه این آجرها در برابر دماهای بالا دچار خرد شدگی، شکستگی و ترک خوردگی نمی گردند.

این آجرها با توجه به بیشترین عنصر به کار رفته در ساختمان خود نامگذاری می شوند. به عنوان مثال آجر نما نسوز با پایه ی الومینیومی آجرنمایی است که بیشترین درصد ترکیب به کار رفته در آن آلومین می باشد. همچنین آجر نسوز نما سیلیسی آجر نمایی است که بیشترین درصد ترکیب به کار رفته شده در آن سیلیس و کمی کوارتزیت می باشد.

متریال های به کار رفته در آجر نمای نسوز مقاومت بسیار بالایی در برابر دما داشته به طوری که از این آجرها در دیواره ی کوره های اهنگری، ریخته گری، ذوب آهن و فولاد استفاده می شود. آجرهای نسوز علاوه بر کاربردی که در صنعت دارند، به سبب تنوع بالا در طرح و رنگ در نمای بیرونی و داخلی ساختمان ها نیز به طور گسترده استفاده می شود.

انواع آجر نما بر اساس ویژگی هایشان

  1. دارا بودن تنوع رنگی و امکان انتخاب راحت و آزاد مشتری برای خرید
  2.  آجرنما uv است و رنگ آن ماندگاری بالایی دارد.
  3. بهره گیری از فناوری نانو در ساخت آجرنما برای بالابردن استحکام و مقاومت آن
  4. مقاوم در برابر شرایط جوی مختلف مانند سرما، گرما در اقلیم های مختلف آب وهوایی
  5. کم عرض و باریک بودن برای تنوع و اشغال فضایی کم
  6. دارای مقاومت فشاری بالا

ویژگی های آجر نما

این نوع آجرنمای ساختمان که به نسبت آجر معمولی سبک تر است، نصب آسان تری داشته و به صرفه تر است در رنگ ها و طرح های متنوع و زیبایی(رنگ های مشابه آجر معمولی) در دسترس و قابل تهیه هستند.

دوام و بقای این نوع آجر ها نیز بالا تر بوده و دچار خوردگی، شوره و لق شدگی نمی شود.

از لحاظ شکل ظاهری کاملا مطابق با آجر طبیعی است و تفاوت آن فقط در خصوصیاتی مانند سبکی است.

طراحی این آجر ها به گونه ای طراحی می شوند که مطابق با طرح ها و دیزاین های مختلف و همچنین شرایط داخلی و بیرونی ساختمان سازگار باشند

نصب این آجر ها به حدی آسان است که به یک تیم تخصصی برای کار گذاری آن نیازی نیست. همچنین با تمامی شرایط اقلیمی و آب و هوایی سازگار است. از آنجایی که سبک است هزینه های حمل و نقل آن نیز مناسب تر است.

بنابراین می توان به آسانی و با هزینه ی اندک به سبک نمای زیبا و بادوام آجری برای نمای ساختمان دست یافت.

عوامل اقلیمی نیز یکی از مهم‌ترین دلایل برای استفاده از آجر نما در انواع طراحی‌های ساختمانی هستند. مناطق با شرایط اقلیمی متفاوت معماری‌های متفاوتی دارند و به همین دلیل است که نوع اقلیم تعیین کننده نوع معماری و مصالح خواهد بود.

در واقع آجرهای نما یکی از زیباترین مصالحی هستند که در هر منطقه اقلیمی کاربرد خاص خود را دارند. این آجرها سبک بوده و نیازی به نگهدارنده ندارند، از اتلاف انرژی جلوگیری می کننده، عایق دما هستند، به دلیل جذب خوبشان خطر سقوط ندارند. بر همین اساس آجر طرفداران زیادی دارد.

ایجاد فضای نوستالژیک:

آجرنما ها از زمان باستان تا کنون در معماری ایرانی وجود داشته اند به همین دلیل استفاده از آنها در طراحی داخلی بعث ایجاد یک فضای نوستالژیک می‌شود.

آجر نما همچنین یادآور چیدمان سبک روستیک(روستایی و سنتی) است.در نتیجه بکارگیری آن در خانه میتواندشما را از محیط صنعتی و ماشینی شهری دور کند و یادآور محیط روستایی آرام باشد.

سازگار با انواع دکوراسیون ها:

از دیگر مزایای دیوارها با نمای آجری این است که شما می توانید با هرنوع چیدمان از آن استفاده کنید. بنابراین درصورتی که امروز دکوراسیون خانه شما سنتی است و سالهای آینده قصد تغییر دکوراسیون به سبکهای مدرنتر را دارید محدودیتی نخواهید داشت و میتوانید برای چنین چیدمانی هم دیوار آجری خانه ی خود را داشته باشید.شما میتوانید از تنوع رنگی بسیار زیادی که در محصولات وجود دارد برای سازگاری با سایر وسیل منزل بهره مند شوید.

طراحی متمایز:

با توجه به اینکه در اغلب خانه ها از دیوارهای ساده و پوششهای قدیمی مانند کاغذ دیواری یا رنگ استفاده می‌شود، پوشش آجر روی دیوارهای داخلی ظاهری متمایز و منحصر به فرد به خانه میبخشد و فضای آن را نسبت به سایر خانه ها خاص تر خواهد کرد.این موضوع احساس خوشایندی برای ساکنان ایجاد می‍کند و جذابیت بیشتری به خانه می دهد.

حس نزدیکی به طبیعت:

نصب آجر روی دیوار بسیار ساده است و احتیاج به مواد نگهدارنده و روکش اضافه ندارد.به عبارت دیگر بر خلاف اغلب دیوارپوشها آجر به تنهایی و بدون پوشش دوم نصب میشود و شما به طور مستقیم با آجر سروکارخواهید داشت و لمس و تماشای چنین دیواری حسی از نزدیکی به طبیعت را به شما القا می کند.
کنار همه‌ی تأثیرات مثبتی که آجر روی محیط خانه و ظاهر ساختمان خواهد گذاشت، ویژگی ها و مزایای بسیار زیاد آن آجر را به یکی از بهترن مصالح برای ساختمان ها تبدیل کرده است بعضی از مهمترین ویژگی های آجر به شرح زیر است:

رنگ ثابت:

محصولات ما ترکیبی از خاکهای معدنی هستند و هیچ رنگ مصنوعی و اضافه ای به آن ها افزوده نمیشود بنابراین تنوع رنگ آن ها جزء ذات آجر و طبیعی است. به همین دلیل با گذشت زمان رنگ آجرها به ویژه آجرهای نسوز ثابت بوده و بر اثر عواملی مانند تابش مستقیم و شدید خورشید یا شرایط جوی ، تغییرات دما و … تغییری نمیکند.

مقرون به صرفه:

نسبت به سایر متریال های سست عنصر و به شدت تغییر پذیر موجود در بازار که برای نمای داخلی استفاده میشوند، آجرنما با توجه به خاص و منحصر به فرد کردن فضا و ماندگاری ظاهری و باطنی تا زمان تخریب، بسیار مقرون به صرفه است.

ماندگاری بالا و هزینه نگهداری پایین:

آجرنما ها نسبت به سایر مصالح ساختمانی دوام و ماندگاری بسیار بالاتری دارند و در طول زمان پوسیده یا تجزیه نمیشوند بنابراین نیازی به مراقبت ، نقاشی، آب بندی و حفاظت در برابر موریانه و … ندارند و به همین دلیل شما با استفاده ازآجرنما برای دیوارهای خانه خود نگرانی بابت اختصاص هزینه برای مراقبت از دیوارآجری نخواهید داشت.

عایق و حفظ انرژی:

آجرنما یکی از مصالح ساختمانی است که از نظر انتقال حرارت بسیار ایده‌آل است و مانع هدر رفتن انرژی میشود.آجرنما ها میتوانند کرمای محیط را در خود ذخیره کرده یا متنایب با شرایط محیطی آن را آزاد کنند به همین دلیل دیوار آجری در ماه های گرم سال مانند فصل تابستان گرمای محیط را جذب کرده و در گرمترین ساعات روز محیطی خنک در خانه ایجاد خواهد کرد. همچنین در فصل های سرد گرمای محیط را حفظ کرده و مانع از خروج انرژی از داخل خانه میشود.به این ترتیب دیوارهای آجری می توانند کنارعایق سازی درب و پنجره خانه، ترکیبی ایده آل برای مدیریت انرژی فراهم کنند.

ساخته شده از مواد سازگار با طبیعت:

به دلیل اینکه محصولات با از مواد معدنی و معادن طبیعی تولید میشوند و همچنین آجرنما با کمترین ضایعات ممکن ساخته میشود و پس از ساخت میتوان در صورت نیاز اجزای آن را دو مرتبه جداسازی و بازیافت کرد.بنابراین آجر یکی از سازگارترین موارد با طبیعت است و آسیبی برای محیط زیست ندارد و همچنین آجر بر خلاف بسیاری از متریال ساختمانی سمی نیست و استفاده از آن برای افراد هم آسیبی به همراه نخواهد داشت.

مقاوم در برابر آتش، باد و رطوبت:

خاک نسوز در دمای بالای 1000 درجه سانتی گراد پخته و به آجر تبدیل می شود به همین دلیل آجرنما نسوزدر برابر آتش و حرارت مقاومت بسیار بالایی دارد.طبق آمار خانه هایی که از آجر ساخته شده اند نسبت به خانه های سیمانی مقاومت و عمر مفید بیشتری دارند.

نکاتی در مورد چگونگی بند کشی آجر نسوز

  • مرطوب کردن محل اتصال آجر، قبل از نصب آجرهای نسوز
  • حداقل و حداکثر قرار دادن ملات پشت آجر، بین 2 تا 4 سانتیمتر باشد.
  • بهترین دما برای نصب آجرهای نسوز بین 5 تا 35 درجه سانتیگراد است.
  • تا جایی که ممکن است در زمان یخبندان عملیات نماکاری انجام نشود.
  • عدم استفاده از هرگونه مواد آلی در ماسه و آب مورد استفاده در ملات ها
  • مناسب ترین زمان جهت بندکشی، حداقل چند هفته بعد از نصب آجر می باشد.
  • مرطوب کردن محدوده بندکشی آجرنسوز
  • بهترین زمان برای استفاده از ملات آماده شده جهت بندکشی، حداکثر 2 الی 3 ساعت می باشد.
  • ورز دادن ملات بندکشی به مدت چند دقیقه، به منظور همگن سازی آن
  • عدم استفاده از صفحه ملات برای بندکشی
  • قرار دادن ملات بر روی قلم بندکشی و سپس بین شیار دو آجر
  • عدم استفاده از دستمال مرطوب به منظور پاک کردن اضافه ملات بین شیارها
  • استفاده از برس، پس از گذشت 2 ساعت، به منظور پاک نمودن اضافه ملات بین شیارها
  • ابتدا خشک نمودن کامل سازه، سپس از رزین به منظور ضد آب نمودن آجر استفاده شود.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید